Handledning

Handledningen vilar på mångårig erfarenhet och forskning

Jag har arbetat som handledare sedan 1999, början var som universitetsadjunkt vid Mälardalens universitet, psykosocialt behandlingsarbete. Där handleddes studenter och yrkesverksamma inom Missbrukarvårdsprogrammet som numera är ett socionomprogram.

Jag har sedan fortsatt handleda olika grupper och individuellt, flertalet år framförallt inom den somatiska sjukvården, psykiatrin och kommuner -såsom primärvården, palliativ vård,  beroendevården, LARO, bipolär enhet, äldrepsykiatri, Covid IVA, infektionsklinik, smärtklinik, hemsjukvård, habilitering, socialpsykiatri, vuxenenhet och barn & unga.

Handledningsuppdragen har bestått av olika arbetssätt som patient- och processhandledning såväl som teamutveckling. En del av uppdragen har varit teamhandledning då klinikens olika yrkeskategorier deltagit: kuratorer, psykologer, psykoterapeuter, läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter, dietister och chefer. Inom socialtjänsten har socialsekreterare, familjebehandlare, behandlingsassistenter, boendestödjare och chefer deltagit.

Jag har handlett på en grundläggande psykoterapiutbildning, KBT, under flera år samt handleder inom avancerad nivå på psykoterapeututbildning KBT vid universitet.

Jag vill bidra med trygghet, stöd, reflektion, utveckling och nya vinklingar på dilemman och utmaningar som individen/gruppens står inför, liksom att lyfta fram det som fungerar och ”guldkorn”. Min utgångspunkt är reflekterande dialog och att förstärka det som fungerar, samtidigt utmana det som kan behöva förändras.

Arbetssätten varierar utifrån uppdragsbeskrivning och behov som framkommer.

Ärendehandledning – Gruppen/individen tar upp aktuella ärenden som reflekteras i gruppen med hjälp av min expertis Metodhandledning – Gruppen/individen arbetar utifrån en specifik metod och får hjälp av mig att använda metoden på bästa sätt i sitt dagliga arbete. Processhandledning – Gruppen/individen får stöd i sin utveckling av den professionella yrkesrollen, genom att reflektera utifrån dilemman och stöd i individuella- såväl som grupprocesser, utifrån verksamhetens uppdrag.

Teamutveckling utveckling av hur gruppen ex vis kan skapa bättre samarbete/samverkan internt och/eller externt, gruppdeltagarna kan vara nya för varandra, arbetsgruppen består av flera olika arbets- och yrkesprofessioner och/eller olika lång erfarenhet.

Upplägget utgår från uppdragsbeskrivningen. Vanligast är att varje handledningstillfälle börjar med en ”runda” då var och en berättar vilka behov som finns att ta upp i handledningen. Jag arbetar utifrån Kolbs inlärningscirkel med 1) fråga/reflektion från deltagare 2) gemensam reflektion där jag som handledare kan tillföra andra perspektiv/expertis 3) planering, hur kan det som framkommit under handledningen tas med till vardagen i arbetet 4) den/de handledda genomför det som framkommit i handledningen i sin arbetsvardag 5) uppföljning nästkommande handledning.

Vid digital handledning arbetar jag lika som vid fysiskt upplägg, erfarenhetsmässigt har det visat sig att det oftast behövs mer styrning av tiden om det är flera deltagare.

Genomförandet innehåller vanligtvis reflekterande frågor, kan också vara mer styrt från mig vid metodhandledning. Vanligtvis varvar jag med att skriva och rita  på tavlan. Jag delar gärna med mig av egna erfarenheter/utbildningar, anteckningar, artiklar och böcker utifrån behov.

Kreativitet, engagemang och allas delaktighet är enligt min erfarenhet och metod ett samspel med gruppen. Det fungerar som bäst då det skapas en trygghet med gruppen, vilket jag aktivt arbetar med i början genom ”spelregler”, ramar, respekt, fördela tiden. Jag föreslår olika kreativa övningar såsom rollspel, mindfulness och värdeövningar. Här lyssnar jag på gruppen och låter gruppen vara med att styra vad som är aktuellt.

Uppdragsgivarens värden som grund, värdena kommer att tas i beaktande i form av • uppdragsfokus • helhetssyn • professionalism • respekt och tydlighet • sekretess